Úvod arrow Život s Bohem arrow Zakazuje církev umělé oplodnění?

Zakazuje církev umělé oplodnění?

E-mail

Otázka: Slyšel jsem, že Církev zakazuje IVF (umělé oplodnění) v případě neplodnosti páru. Zajímá mne, zda je tomu tak a zda tato nauka má oporu v Písmu. Jak by měl křesťan problém neplodnosti řešit?

Myslím, že tady jde spíše o odsuzování umělého oplodnění katolickou církví, ostatní církve, pokud vím, umělé oplodnění nezakazují. Argumenty pro rozvoj moderních oplodňovacích technik pramení z názoru, že každý „manželský“ pár má morální právo na své dítě. Katolická církev naopak říká: Dítě není něco, co se rodičům dluží, ale je to dar. Největším darem manželství je lidská osoba. Dítě nemůže být považováno za předmět vlastnictví; za něco, k čemu by vedlo uznání domnělého „práva na dítě“. V této oblasti má pouze dítě opravdová práva: právo být plodem zvláštního úkonu manželské lásky svých rodičů a také být respektováno jako osoba od chvíle svého početí.“

Je třeba také odlišit zmíněné umělé oplodnění IVF, při kterém jsou dárci oba manželé, a tzv. heterologní, při kterém je jedním případně oběma dárci pohlavních buněk cizí člověk. Výsledek heterologního oplodnění se v podstatě rovná výsledku manželské nevěry. Dítě je jen napůl nebo není vůbec potomkem svých rodičů. To církev odsuzuje a má k tomu své důvody.

Co se týče IVF, kde jsou dárci oba manželé, nelze podle mého názoru založit zákaz na Bibli. Samozřejmě v dobách, kdy se psala Bible, takové možnosti neexistovaly, takže přímý zákaz něčeho takového tam nenajdeme. Když člověk čte a žije Bibli, porozumí více a více jejím principům a Boží vůli. Takovou otázku si pak musí vyřešit ve svém srdci před Bohem. Pokud je proti jeho svědomí nebo svědomí partnera, pak je lepší zvážit alternativy, např. adopce. Co se týče mého osobního názoru, takovouto věc chápu a neodsuzuji. Ale vzhledem ke shora uvedeným argumentům budou nejspíš na otázku umělého oplodnění vždy různé názory.

Jisté je, že podle Starého zákona v Bibli je neplodnost prokletím, tedy zlem, něčím, co nebylo v Božím plánu a přišlo až s pádem člověka, stejně tak jako nemoc a smrt. Také vím, že modlitba a důvěra Bohu má velikou moc.

Jako alternativa umělého oplodnění je tu samozřejmě také možnost adopce, u nás to není nejjednodušší proces, i když nyní snadnější, než tomu bylo dříve.
Další možností, jak se vyhnout složité adopci, je Fond ohrožených dětí. Takzvané přímé adopce probíhají takto: matka se už před porodem vzdá svého dítěte a dohodne se s budoucími adoptivními rodiči.


Přidat jako oblíbený (290) | Shlédnutí: 4944

  Komentáře (14)
umělé oplodnění - morálnost, nemorálnost
Přidal Vašek, 28-10-2011 02:11
umělé oplodnění se nemusí provádět s více vajíčky najednou - katolický pár si může nechat oplodnit jen jedno vajíčko a nedochází pak k žádné likvidaci přebytečných zárodků, přebytečné zárodky vůbec nevznikají. Likvidace přebytečných zárodků je právě častým argumentem proti morálnosti této metody (z pohledu katolického). Přitom lidé, kteří touží tolik po dětech, mají větší pravděpodobnost láskyplné výchovy toužebně očekávaných dětí a mají i pak naplněný smysluplněji svůj život. Na jednu stranu dle encykliky humanae vitae nesmí katolík bránit početí dítěte a na druhou stranu dle výkladu církve když nemůže mít katolík děti a chce použít poznatků současné medicíny a vychovat nové katolíky, tak je v podstatě všechno medicínsky efektivní pro početí nového človíčka církví zakázané a člověku zbývá vpodstatě jen modlitba a dokonce i běžné získání spermatu na vyšetření je dle katolické církve nemorální. Je mi moc líto katolických parů které řeší toto své dilema touhy po dítěti a výkladu o nemorálnosti umělěho oplodnění a moc jim přeji, aby se dokázali správně rozhodnout. Kdoví, jak se církev bude stavět k umělému oplodnění za 100 let, až budou naše kostely téměř prázdné stejně jako na západě, protože tu budou muslimové a běžná populace se bude schopna množit díky znečistěnému životnímu prostředí už pouze uměle a s pomocí lékařů.
Přidal Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny , 25-04-2011 20:20
Dobrý den, také připojím svou zkušenost. Byla jsem těhotná několikrát, ani jednou jsem nerodila.Možná ten jeden potrat v 6.měsíci se mohl vzdáleně podobat porodu. Přesto mám dvě krásné děti. Dohodli jsme se s manželem, že naše prostředky, sílu, energii apod. vložíme do již narozených dětí. Ne do pochybného výsledku umělého oplodnění. Podle lékařů mohu mít děti, manžel může mít děti, ale spolu je jednoduše mít nemůžeme. I to může být Boží vůle. Prosím, abyste se neupínali k době čekání několika let. Může to tak být, ale nemusí. Syna jsme dostali za 4 týdny po vyřízemí všech formalit, dceru pak po třech letech při další žádosti za tři týdny. Nikdo tomu nemohl uvěřit.A upozorňuji, že to nejsou děti jiných etnik ani postižené. Jsem přesvědčená o tom, že Bůh pro nás měl tyto děti již připravené, jen ty papíry jsme museli podat sami. Vaše neplodnost nemusí nutně znamenat, že Boží vůlí pro vás je bezdětnost. Nebo nevěříte, že Bůh má neomezené možnosti?
Přidal admin, 22-02-2011 13:45
V tomto článku pouze prezentujeme různé názory, které můžete v církvi najít, rozhodně si nečiníme právo na to někomu říkat co může a co ne. 
 
Paní Dagmar - všimněte si, že v článku je napsáno výsledek, nikoli že se ten samotný akt rovná nevěře. Výsledek je pokud to řekneme zjednodušeně, že biologickým otcem vašeho dítěte je někdo jiný. S tím někteří lidé mají problém, proto to zmiňujeme. Můžete s tím samozřejmě polemizovat.  
 
Paní Majko - v článku netvrdíme, že neplodnost je trest za něco, co jste udělali. Prokletí které zmiňujeme je něco jiného, je to něco, co přišlo až s pádem člověka, stejně tak jako například nemoc a smrt.
ne
Přidal sarlotka, 20-02-2011 22:18
jsem tehotna
Přidal Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny , 21-01-2011 11:53
Dostala jsem se na tyto stránky a chtěla bych zde také vyjádřit svůj názor. S výše uvedeným článkem v podstatě souhlasím až na větu. \" Výsledek heterologního oplodnění se v podstatě rovná výsledku manželské nevěry. \" Dovolte mi, abych vám napsala něco o sobě. Pocházím z věřící křesťanské rodiny. Vdávala jsem se ve 27 letech jako panna a nikdy, než s manželem, jsem nic neměla. Již od dětství jsem vždy velice toužila po vlastní rodině a snila o tom, že jednou budu šťastnou maminkou alespoň tří dětí. Krátce po svatbě se však díky genetickým testům přišlo na to, že manžel je neplodný. Následoval šok, beznaděj, zoufalství a následně i hledání Boží vůle, co dál - umělé oplodnění nebo adopce. Ano, dnes jsou sice dětí plné ústavy, problém je v tom, že tyto děti mají rodiče, kteří se však o ně nechtějí nebo nemohou starat a těch maličkých, právně volných je skutečné minimum. Na tyto děti se čeká i 5 let! Jelikož jsme však s manželem nechtěli jen pasivně čekat, rozhodli jsme se pro um. oplodnění. A teď k té vaší větě... V našem případě jsme zažádali o spermie dárce. Vy si opravdu myslíte, že je toto srovnatelné s nevěrou? Možná by tenkrát bylo skutečně pro mě jednodušší říct manželovi, promiň, ale když jsi neplodný, tak si to půjdu udělat s jiným. Je to řečeno s nadsázkou a dost vulgárně. Nikdo neví, čím jsme si my jako manželé prošli, co to pro nás znamenalo, jak jsme se cítili, ale nakonec jsme to, díky Bohu, ustáli. Možná by to po fyzické stránce bylo opravdu jednodušší, než dobrovolně podstoupit psychicky i finančně dost náročnou hormonální léčbu, kdy si do sebe pícháté nějaké přípravky, po kterých je vám špatně, aniž by vám kdokoliv na světě zaručil výsledek? Naši situaci jsme konzultovali i s evangelickým farářem, který nás duchovně podpořil a i mnozí přátelé stáli při nás. Díky umělému oplodnění se dnes spolu s manželem radujeme ze dvou krásných a zdravých synů, kteří jsou ze 2 různých cyklů ( 2 x zamražený nám nevyšly ) Chtěla bych také zůraznit, že otci mých dětí jsou pro mne pouze a jen ANONIMNÍ DÁRCI BIOLOGICKÉHO MATERIÁLU. Nechápu jak v této souvislosti může někdo mluvit o nevěře. Nebo jsem se snad měla už jen spoléhat na adopci, protože ostatní mi církev zakazuje? Nehledě na fakt, že podle lékařských statistik neplodných lidí prudce přibývá. A jak ta jedna paní píše, že jsou to pokusy na lidech...lékařská věda sice umí hodně, ale ne všechno a pokud má dojít k potratu, tak k němu dojde tak jako tak. Vždyť kolik žen potratí, aniž by vůbec tušili že jsou těhotné? 
PS: O tom čím jsme si prošli a jak jsme vše prožili jsem napsala poutavý příběh, který na vlastní žádost zašlu.
umeleoplodneni
Přidal Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny , 05-10-2010 20:48
verim v boha a vzdy hladam cestu k nemu je mi na blizku aj ked som mozno zhresila ze som sa dala umelooplodnit bola som dvakrat a nic a potretikkrat ked som uz vobec neverila ze sa to stane proste vobec nic len som prosila boha aby mi pomohol a mohla som sa stat matkou velmi somtuzila a slubila som mu odanost a lasku voci nemu a mojmu dietatku ked sa ujme tak boh bol ku mne milostivy a ddoprial mi pretoze som neverila ze je to mozne ani test somsinespravila nic len som meskala po umelom a zrazu testy ze som v tom bola som stastna a som tak verim ze boh mal na tom svooj podiala utkal mikrasne dietako a odpustil mi to je milostivy voci nam len treba verit a prosit jezisa pana nasho uprimne a on nam da vsetko po com tuzime ked je to moralne vdaka ti pane boze chvala tebe na veky vekou amen
Přidal Majka, 31-07-2010 17:01
Neplodnost je trest-za co? Žili jsme v předmanželské zdrženlivosti,starali se o nemocné rodiče...4 roky se marně snažíme o dítě,modlíme se,navštívili jsme poutní místa..a nic!Akorát se ztrácí víra v Boha a z lásky se klube samota,odcizení.Je lépe obětovat manželství,než mít dítě z IVF?Chce toto Bůh???
Přidal Jana M. M., 11-02-2010 05:24
Téma IVF mi vždycky sevře srdce :cry To množství lidských životů, které byly zmařeny, aby jen malé procento vyrobených plodů mohlo žít. Opravdu si to křesťané, kteří IVF podstupují, neuvědomují? Na potrat by nešli, ale toto jim nevadí? A to se ještě připadá selekce ve stylu Mengeleho atd. Je to tak smutné téma... (Také jsem neplodná, vím, o čem to je - to jen aby někdo neargumentoval tím, že nevím, o čem mluvím.)
IVF nebo umělé oplodnění
Přidal Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny , 14-11-2009 15:13
Zdravím všechny, kteří touží po dítěti! 
Také jsem váhala nad dalším IVF nebo adopcí. Po mnoha neúspěšných IVF jsme se rozhodli pro adopci. Můžete si prohlédnout mé stránky: 
www.adopce-pomoc.webnode.cz 
Pokud tam nenajdete odpovědi na své dotazy, napište mi na můj mail. Věřte, že jsem ve vaši situaci byla a vím, co prožíváte!
Přidal Jana, 11-06-2009 10:47
ASi nikdo kdo nezažil obrovská zklamání a bolest, když se dozvíte, že nebudete moci mít nikdy přirozeně své dítě.Ano namítnete, že domovy jsou plné dětí a je tu možnost adopce. Ano máte pravdu, ale každá žena instinktivně touží nosit miminko pod srdcem, prožít porod se vším co k tomu patří.. 
Nezatracujte prosím možnost IVF, díky němu máme krásnou a zdravou milovanou holčičku. Jinak bychom byli bezdětní. 
 
Ano každá moderní metoda bohužel mimo úžasný zázrak, který přináší, nese i možnost zneužití. 
Ale každý pár pokud chce-tak může ovlivnit kolik vajíček nechá oplodnit a kolik tudíž vznikne embryjek-tak může zamezit tomu, že vznikne nadměrný počet.
Bůh a umělé oplodnění
Přidal Irča, 10-06-2009 05:43
souhlasím s tím že dárcem života je jedině Bůh, mám za sebou zkušenost s 1 umělým oplodněním a výsledek je zatím nejistý,věříte a přitom se učíte počítat s každou Boží vůlí. Nicméně si nemyslím že by něco rozhodovali lékaři, těch "náhod" je mnoho : kolik uzraje vajíček, která po oplod. spermií začnou skutečně žít, která vydrží týden ve zkumavce, která vydrží ve vašem těle a jak dlouho (i 20% normál.oplodnění končí potratem aniž by o tom žena věděla, poněvadž to tělo prostě vypudí a nemyslím že by to Bůh chtěl, některé věci jsou dány stavem lidstva anikdy na ně nenajdeme odpověd).Bůh sám rozhoduje a lékaři jsou pouze nástroji v jeho rukách kteří nám pomáhají zrovna jako v jiných lékařských oborech. Co se Bible týká tak Bůh se vždy smilovával nad neplodnými , miloval je a žehnal jim, mnoho významných bibl. postav vyšlo od původně neplodných párů. Bůh se jich zastává a chrání mateřství, tak nezbývá jen věřit.
Přidal Katka, 17-01-2008 05:42
Opravdu jde o svědomí. Každá žena chce mít dítě, zvláště když vidí ty miminka kolem sebe, šťastné maminky atd. I já jsem se nedávno vdávala a moc si přeju miminko. A určitě bych byla hodně smutná, kdybych zjistila, že to nepůjde. Modlím se,aby tomu tak nebylo. A komentáře typu, o tom si nemůžeme rozhodovat sami, jsou sice oprávněné, ale lehce se to říká těm, kteří už děti mají a nevědí, co to je, když to nejde.
Přidal Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny , 22-10-2007 12:39
řekl bych že i toto rozhoduje Bůh, které a jestli vůbec se ujme.. 
 
máme za sebou 3 cykly a nic..
Přidal Pavla, 07-07-2007 07:13
Problém s umělým oplodněním je spíše v tom, jak se provádí. Kolika oplodněným vajíčkám je dovoleno žít a kolik se jich následně zlikviduje? Je to již započatý život. Má člověk právo hrát si na Boha a rozhodovat o tom který jedinec žít bude a který ne?


Přidat komentář
  • Komentujte prosím relevantě k obsahu článku.
  • Komentáře budou zveřejněny po schválení administrátorem.
    Neslušné nebo nesmyslné komentáře nebudou zveřejněny.
    Komentáře sestávající pouze z nesmyslné řady smajlíků také nebudou zveřejněny.
  • Vyplnění položek označených hvězdičkou je povinné.
Jméno:*
E-mail:
Předmět:
Komentář:*



Kód:** Code
Chci být informován emailem o budoucích komentářích

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
Další >